Kamis, 18 April 2013

Percaturan 'membunuh karier politik' di Kedah oleh PAS

Pengumuman calon PAS Kedah bagi kerusi parlimen dan DUN malam tadi sudah pasti amat ditunggu-tunggu oleh banyak pihak termasuk pemerhati politik tanah air.

Pengumuman yang dibuat oleh Pesuruhjaya PAS Datuk Seri Azizan Razak itu juga memperlihatkan kejutan termasuk mengundang dakwaan pelbagai pihak 'cubaan membunuh' kerjaya politik dua doktor perubatan yang menjadi wakil rakyat terbaik sama ada di DUN atau parlimen.

Tindakan PAS menyenaraikan semula Timbalan Pesuruhjaya PAS negeri Dr Ismail Salleh mungkin sedikit melegakan penyokongnya di negeri itu.

Namun mempertaruhkan beliau di kerusi parlimen Jerlun dianggap banyak pihak sebagai usaha 'memancungnya' di situ, apabila beliau bakal berdepan tentangan Setiausaha Umno Kedah Datuk Othman Aziz.

Dr Ismail adalah yang dipertua PAS Alor Setar dan menjadi wakil rakyat Alor Mengkudu dalam pilihan raya umum lalu. Tempat beliau kini digantikan dengan Ketua Pemuda PAS Kedah Ahmad Yahya.

Pemerhati politik melihat tindakan PAS itu sebagai 'pelik bin ajaib' kerana sokongan terhadap Dr Ismail telah 'mengakar' di situ, tetapi dipindahkan ke kawasan baru walaupun rakyat Kedah mungkin maklum namanya.

Sebelum ini, desas-desus bertiup kencang apabila seorang lagi timbalan pesuruhjaya Datuk Phahrolrazi Zawawi akan diletakkan di kerusi tersebut.

Tetapi, dengan pengumuman tersebut berakhir misteri nasib beliau - antara pemimpin yang dianggap 'kritikal' terhadap pentadbiran Azizan - untuk dipindahkan ke Jerlun.

PAS memutuskan untuk mengekalkan Phahrolrazi mempertahankan kerusi Pengkalan Kundor yang dimenanginya dalam pilihan raya umum lalu.

Baca lanjut SINI

Tidak ada komentar:

Posting Komentar