Senin, 01 April 2013

Piala FA: Chelsea kuburkan impian Man United

LONDON - Juara bertahan, Chelsea menyekat impian Manchester United untuk mencari kejuaraan berganda musim ini apabila meraih kemenangan tipis 1-0 di Stamford Bridge pada saingan suku akhir ulangan Piala FA.

Penyerang antarabangsa Senegal, Demba Ba memecah kebuntuan antara kedua-dua pasukan pada minit ke-49 untuk meletakkan Chelsea berada di kalangan empat pasukan yang masih berpeluang memburu kejuaraan Piala FA dan ia merupakan kali keenam dalam lapan musim.

Melalui hantaran menarik daripada Juan Mata, Ba melepaskan satu sepakan voli menarik yang tidak mampu diselamatkan oleh David De Gea.

Chelsea bakal berdepan Manchester City pada saingan separuh akhir di Stadium Wembley, 14 April ini.

Walaupun mungkin tidak popular di kalangan penyokong setia Chelsea, Rafael Benitez berpeluang membawa kelab London itu meraih dua trofi iaitu Liga Europa selain Piala FA.

''Ini adalah kemenangan yang cukup istimewa dan kami cukup gemar beraksi di Wembley serta sentiasa mahukan kejayaan dalam kejohanan Piala FA," kata penjaga gol Chelsea, Petr Cech.

Bagi United, kekalahan itu bermakna mereka selama sembilan tahun gagal mengecapi trofi Piala FA dan hanya tinggal kejuaraan Liga Perdana Inggeris (EPL) paling realistik buat anak-anak buah Alex Ferguson.

Keputusan Ferguson meletakkan Robin Van Persie di bangku simpanan dan menggandingkan Danny Welbeck serta Javier Hernandez menimbulkan persoalan besar kerana menyimpan penyerang terbaik yang dia miliki setelah Wayne Rooney terpaksa diketepikan kerana kecederaan pangkal paha.

Benitez yang sebelum ini mengadu Ferguson enggan bersalaman dengan dirinya pada perlawanan suku akhir pertama, akhirnya kelihatan berdamai apabila kedua-dua pengurus terbabit bersalaman ketika keluar daripada terowong pemain.

Mata berpeluang menjadikan kedudukan 2-0 pada minit ke-89 tetapi bola gerakan bersama yang dilakukan bersama Eden Hazard menuju tepat ke arah De Gea.

Walaupun Ferguson membawa masuk Van Persie dan Ryan Giggs bagi mencari gol penyamaan namun situasi itu tidak membantu sebaliknya Chelse kekal bertahan dengan baik. - AFP

Tidak ada komentar:

Posting Komentar